Gelagat Kucing Comel Selepas Poo

Assalamua'laikum.. Hi!


Bila tengok gelagat kucing comel selepas poo macam dalam gambar kat bawah sekali, teringat tentang Sayang. Pernah satu hari, Sayang poo macam biasa. Lepas tu, tengok dia lain macam je. Macam tak selesa.

Banyak kali tengok Sayang jilat dan bersihkan buntot dia. Agaknya geram sangat, dia pun ambil posisi dan lap buntot dia kat atas lantai dengan muka penuh bahagia.

Tergelak Reen tengok gelagat Sayang. Nak marah pun tak boleh.. Comel sangat. Lepas tu tengok dia masih tak selesa. Sayang pun heret lagi sekali buntot dia.

Gelagat Kucing Comel Selepas Poo

Reen ternampak masih ada lagi poo. Reen pun pegang Sayang, bawa pergi bilik air. Buka air paip dan terus cuci buntot dia. Dah la air sejuk.. Nasib lah Sayang.

Nak cuci buntut sayang kena cepat-cepat.. Kucing kan tak berapa mesra dengan air. Lepas dah bersih, barulah nampak Sayang lega.

Saki baki poo yang ada kat lantai, Reen lap dan bersihkan dengan pencuci lantai, kasi wangi. Macam-macam kerenah kucing yang boleh buat kita senyum.

63 comments:

  1. Hahhaha... Mrs. A pun pernah tengok Marble kucing Mrs. A buat cenggitu.
    Kucing putih tu sebijik macam Lilo Mrs. A ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Sayang saudara jauh dengan Lilo agaknya? Heh :p

      Marble buat atas lantai atau atas carpet kak? Kalau lantai.. Senang nak cuci. Kalau carpet.. Fuh....

      Delete
    2. Mujurlah kat lantai luar rumah kat porch

      Delete
    3. Fuh... Nasib baik. Kat lantai lebih senang nak bersihkan dari kat carpet..

      Delete
  2. best kn pelihara kucing tapi sejak kucing unni cici mati then mimi tak balik2 umah.. da x pelihara kucing :( takut kjdian sama tjadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lumrah dunia Unni.. Kucing Reen pun ada yang tak balik rumah.. Kena ambik orang sebab kucing tu cantik. Bulu kembang..

      Ada yang mati.. Pada Reen, bila kita nak sesuatu.. Kita kena tanggung risikonya.. Baik atau buruk. Kena juga hadap..

      Delete
    2. Unni,
      Kucing saya pun tak balik rumah.

      http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.my/2016/04/antara-dua-darjat.html

      Delete
  3. Replies
    1. Hihihi kan. Si Sayang ni memang selalu kena cium dengan Reen. Tapi dia tak suka bila orang pegang atau cium dia.. Habis mengeliat.

      Delete
  4. comelnya.
    dia pun rasa tak best kalau tak bersih betul2 :)

    ReplyDelete
  5. dulu kucing mila nama cici dia tu pembersih gila org pegang pun xsuka lepas kita pegang dia mesti dia jilat bulu dia.ekeleh kecoh je nyampah tau.mila suka kucing tapi tak rajin nak bela hihihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaaa over sikit Si Cici tu. Hahahaa kalau boleh bebel, mau Mila kena bebel. Penat dia cantikkan bulu, bersihkan bulu.. Lepas tu comot balik. Hahahaaa comelnya!

      Delete
  6. Kucing memang begitu selepas buang air besar. Kita ni sebab ada air, kalau tak ada air kita pun buat macam kucing dalam video tu.

    Saya pun ada cerita kucing. Cerita dia lain sikit. Ada saya tulis kat blog saya 5 bulan yg lepas. Masa tu baru berblogging lom ada idea lain. Siapa2 nak baca boleh lah, ada kat entry saya:

    http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.my/2016/04/antara-dua-darjat.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih info link.. Yup betul. Kalau kita pun tak ada air, tak ada tissue. Guna daun pun jadi lah walaupun tak 100% bersih.. Cuma sekurangnya, tak melekat..

      Delete
    2. Bukan melekat tapi melekit. Hahaha.

      Delete
    3. Hahahahaaa ye lah. Sekurangnya poo tu tak melekat dan melekit kat badan kui kui kui :p

      Delete
  7. comelnya kucing kak reen.. putih gemu.. muah ckit. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi sombong.. Datang time nak makan je. Sayang ni nakal sikit dik.. Suka rampas makanan dari akak.. Kadang bergaduh juga akak dengan Sayang. Hahaa

      Akak suka sakat Sayang.. Acah acah bagi makanan. Nanti laju je tangan Sayang tepis makanan dari tangan akak. Lepas tu kalau terlepas, laju je die ngap dan bawak lari

      Delete
  8. hehe..org yg penayang dengan kucing adalah org yg lembut...irda xberapa sgt dengan kucing..tp hb n alya syg sgt..mungkin masa xmengizinkan irda membelai kucing.tetiba rasa jadi evil.huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak semua orang yang penyayang dengan kucing ni lembut.. Reen ni kadang garang juga dengan kucing-kucing kat rumah. Nakal.

      Delete
  9. Hahahah macam macam gelagat cik bulus ni. Mai pun lebih suka hiburkan hati dengan kucing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi bestkan Mai.. Tengok gelagat kucing-kucing ni.

      Delete
  10. sejak dah tak boleh bela kucing ni .. tengok kucing orang je la reen.. dulu bela time budak2 ..ada la gak poo atas rumah .. sebab terkurung hii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahhaa kalau kurung tu tak boleh nak buat apa bila kucing poo.. Mampu kemaskan je :p

      Delete
  11. bab lap bontot dekat lantai tu tak tahan tu. macam sakit je bontot dia tarah kuat2. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha tak ada lah dik. Cer tengok muka kucing tu sedap dapat heret buntot

      Delete
  12. Replies
    1. Hahahaa kucing pun pandai berinstinjak..

      Delete
  13. hahaha~ kakak tak pernah terfikir nak bela kucing tapi memang suka dengan gelagat kucing.. comel.. dalam handbag kakak memang standby jek makanan kucing.. kot terjumpa, memang kasik makan.. anak2 pon kakak ajar buat benda yang sama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah kak.. Walaupun tak bela, tapi sekurangnya akak niat nak bagi makan.. Lebih2 lagi pada kucing yang terbiar..

      Reen ni walaupun ada kucing kat rumah, tetap selalu lupa nak bawa makanan extra untuk kucing jumpa kat lua.. Uhuhu

      Delete
  14. Replies
    1. Hi dear! Terima kasih singgah blog Reen dan follow :D

      Delete
  15. Kelakar pulak tengok video tu Reen.... Boleh gitu pulak cerdiknya dia mengesat bontot dia hihi...
    Rajinnya Reen, sampai tolong cucikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kucing kat rumah ni dah macam anak Reen kak.. Heh :D

      Lagipun, Reen geram tengok si Syg tak selesa.. Kesian pun ada bila tengok dia tak senang duduk.

      Delete
  16. yg mane satu kucing reen? hahaha. comel je yg video kat bawah tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kucing Reen yang putih tu.. Yang gambar bawah sekali.. Kucing orang tu hahahaa tak tahu kucing siapa :p

      Delete
  17. alolo omei ye, adik zie kalu kucing mati pun dia ikut nangis sama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adik Zie mesti seorang yang suka kucing kan.. Hihihi

      Delete
  18. comel je..lap atas carpet tu yg tak tahan tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaa lepas tu muka dengan penuh gembira..

      Delete
  19. Mak aiii, habislah carpet,tu yg tak tahan tu. Akk suka kucing tapi tk suka bela, suami lansung tak suka, lain org lain sikapnya kan. Tapi akk kagumla dgn reen, sampai basuhkan bontot dia, mmg penyayang kucing sungguh ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanggungjawab kak.. Sebab dah bela kucing. Mana yang mampu, Reen buat.. Mana yang tak mampu, terpaksa lah kucing2 kat umah tu bersabar..

      Macam sekarang, si Syg ni ada kudis kat telinga.. Dulu Reen bekerja, mampu bawa bdk2 ni g vet kalau sakit. Sekarang.. Nak bawak pun kena fikir banyak kali.. Kena kira budget. Sebab tu dorg kena bersabar sikit tang nak g vet.

      Tak bela tak pe kak.. Yang penting tidak menganaiya makhluk Allah..

      Ada orang.. Dah la tak suka kucing, lepas tu siap letak racun kat makanan kucing dan bagi kucing makan.

      Kesian kucing yang mati kena racun.. Sampai berbuih-buih mulut.. Mengigil-gigil badan.. :(

      Delete
    2. Ya reen, nauzubillah, akk kalo jmp kucing jalanan sbb tk mampu bela, kita belikan makanan ke, bagi ikan ke, dulu kat tadika, ada kucing dgn anak dia, anak dia ya Allah comelnya, jadi kitorang pakat bagi makan, last2 ank kucing tu org amik kot, kesian tgk mak dia tercari2, sekarang dah takde kat tadika.

      Delete
    3. Kesian kat mak dia.. Tapi kalau ada orang ambik, harap orang tu jaga dengan baik. Amanah Allah tu.

      Setuju dengan akak.. Walaupun tak bela, bagi makan pun dah cukup. In sya Allah kucing2 tu akan doakan untuk kita..

      Delete
  20. pandai kucing dalam video tu seret punggung dia kat karpet.. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahhaa kucing bijak ni.. Bukan senang nak tengok kucing buat macam ni :p

      Delete
  21. comell ja kucing ni sis.. Akak tak bela kucing sbb hubby sensitif bulu dia.. anak2 dok merengek gak nak bela.. nak buat camna... hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi aa.. Tak pe. In sya Allah anak-anak faham yang hubby akak sensitif dengan bulu kucing.. :D

      Delete
  22. Reen macam anak2 kaknoor suka sangt kucing
    sangup buang **** kucing kalau sesekali kucing melatah buang sana sini
    kat rumah memang banyak kucing luar dan dalam rumah haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi pening kalau banyak sangat kak..

      Delete
  23. alololooo. comelnyeee haaaa. gelagat sama ja mcm kucing anis, suka seret bontot kat karpet. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahhaa bertuah kan anis. Pastu comel.. Kadang tergelak tengok kerenah kucing :D

      Delete
  24. Reen,
    Hati2 dgn sejadah. Kena simpan betul2 lepas solat. Kucing bukanya tau beza sejadah dgn karpet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Reen rasa.. Kucing lagi pandai. Kucing2 kat rumah Reen, alhamdulillah mereka bijak.

      Sebab.. Kucing2 rumah Reen suka tidur atas sejadah. Dan Reen percaya, ramai kucing yang suka.

      Tengok dorg, macam selesa sangat bila dapat tidur atas sejadah. Nampak macam tenang dan aman..

      Satu perangai dorg.. Bila tang kita nak solat, waktu tu lah nak datang. Kadang main-main dengan kain telekung..

      Bila tengah sujud, dorg seboleh-boleh nak masuk dalam telekung. Bila tengah tahiyat, seboleh2 nak duduk atau baring atas peha tapi dalam telekung.. Haaa tu lah perangai dorg.

      Kadang Reen tak kusyuk, tersenyum tengok gelagat dorg. Dugaan..

      Ada masa, dorg suka duduk tengah2 atas sejadah.. Reen nak sujud, kena kebelakang atau ketepi sikit..

      Nakal. Aih. Geram. Cuma, kalau Reen dah mula bau sejadah lain macam.. Memang akan cuci.. Lebih2 kat port dorg baring.

      Delete
  25. Shomelnye kucem dia.. pinjam seminggu.. ahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaa kucing rumah Reen ni takut orang kak lea. Kalau nak, kena sogok dengan makanan sedap. Barulah dorg datang dekat.. Kalau tidak, lari aje memanjang. Hahahaa

      Delete
  26. sama macam kucing akak warna dia,muka dia...comey

    ReplyDelete
  27. salam.. kita suka kucing warna putih..! mata dia kelabu eh...tapi tak boleh bela.. huhu..sayang betul..
    kenapa ea kucing tak suka dgn air..

    ReplyDelete
  28. Baiknya sis ..omg sy x mmpu buat gitu

    ReplyDelete
  29. kalu jenis yg x takut air tu agk nyer lg suka ada org tolong cebok kn dia hahahaha

    ReplyDelete